Underbart vetekli

Alla fiber är viktiga, oavsett var de kommer ifrån, och de har alla olika effekter på kroppen.

Vetekli är en av de mest koncentrerade fiberkällorna. Det finns mer fiber i vetekli än i andra sädesslag som t.ex. havre och ris.

spannmålssäckar

Får du tillräckligt?

Vi är många som får i oss för lite fiber. Vuxna bör äta ca 25 g fiber* om dagen. Som tur är kan du få i dig fiber på många enkla och välsmakande sätt. (*europeisk kostrekommendation)

äppelbröd

Gör bytet

Hur du får mer fiber i din kost på det enkla sättet.

  1. Byt från vitt bröd till ett bröd med mycket fiber och till fullkornsvarianter.
  2. Ät fullkornsris eller fullkornspasta istället för vita sorter.
  3. Byt ut din vanliga frukost mot flingor med mycket fiber från
    Kellogg's® All-Bran® sortiment.

Du behöver lyckligtvis inte kompromissa med smaken - prova Kellogg's® All-Bran® olika varianter.

frukostflingor

Variation är nyckeln

Genom att välja en massa olika flingor, frukter, grönsaker, baljväxter, nötter och spannmål, får du i dig både lösliga och olösliga fiber.

Kontrollera näringsdeklarationen

Leta efter fiberrika livsmedel som innehåller 6 % fiber eller mer.

10g veteklifiber om dagen bidrar till att påskynda passagen genom tarmen. All-Bran innehåller minst 3,6g veteklifiber per portion. Ät den som en del av en varierad och balanserad kost i kombination med en hälsosam livsstil. Tänk på att om du redan äter mycket fiber kan effekten variera. Det är viktigt att dricka mycket vatten när du äter fiberrik kost.